torsdag 19. mai 2011

Kreativitet kan være så mangt

I en lærebok jeg leste under et av mine studier for noen år siden, omhandlet et kapittet emnet Kreativitet. En historie som der ble presentert, synes jeg var så spesiell at jeg her vil dele den med deg.

Historien, som skulle gi begrepet kreativitet en litt spesiell innfallsvinkel, var kort fortalt slik:
Under en eksamen i USA fikk fysikkstudenter en teoretisk oppgave der de skulle redegjøre hvordan de ved hjelp av et barometer skulle kunne påvise hvor høy en skyskraper var. De aller fleste studentene kunne vise dette ved å bruke fysiske formler og lufttrykket som barmeteret viste. Men 3 studenter husket ikke formlene og korrekt fremgangsmåte. De valgte derfor en litt spesiell vri på sine løsninger:

Den første svarte:
Jeg ville ha stått på taket på skyskraperen, sluppet barometeret ned, tatt tiden til det ble knust i asfalten, og så regnet ut hvor høyt det var.

Den andre svarte:
Jeg ville ha stått på taket på skyskraperen og firt barometeret ned i en lang tråd til jeg kjente at det berørte asfalten. Da ville jeg heist opp igjen og målt antall meter tråd.

Den tredje svarte (og dette er min favoritt):
Jeg ville ha ringt på døren til vaktmesteren i skyskraperen, og sagt at dersom han fortalte meg hvor høy skyskraperen var, skulle han få et flott barometer av meg.

Jeg kan ikke huske om nevnte lærebok fortalte noe om disse studentenes resultat ved eksamen.
Alle studenter i disse vårlige tider, lykke til med eksamen.

Ingen kommentarer: