Med jevne mellomrom dukker det opp debatt om lærerne i skoleverket bør underlegges en evaluering/bedømming. Underforstått skal lærere som scorer for lavt, ikke kunne fortsette som lærer i grunnskolen. Spesielt har jeg merket meg at personer med tilhørighet på høyre siden i politikken, er de som oftest forfekter slike argumenter. Det har f.eks blitt foreslått at elevene og foreldrene skal få gi sine bedømmelser av hvilke lærere som er skikket eller ikke. Motforestillingene mot slike rangeringer har vært mange. Disse har hatt som utgangspunkt alle de klare svakhetene forbundet med et slikt system. Dette har gått på momenter som rettferdighet, kriterier, objektivitet m.v.
En ting må vi erkjenne: Det finnes gode og mindre gode yrkesutøvere i alle yrker, selvsagt også i læreryrket. Hva så med f.eks ingeniører, leger, NAV-konsulenter, elektrikere osv-osv?
Jeg vil ikke her gå inn selve debatten om for/imot eller hvorfor/hvordan osv, men kun komme med følgende påstand: Dersom det er slik at læreryrket som det eneste i samfunnet, skal underlegges et system der lærerne bedømmes av sine brukere, og at de som scorer for lavt blir ansett som uskikket, da må dette bero på at læreryrket anses som samfunnets viktigste jobb. I så fall må dette gjenspeiles i lærernes lønnsnivå, noe som vi ser ikke er tilfelle i dag.
Jeg vil ikke her gå inn selve debatten om for/imot eller hvorfor/hvordan osv, men kun komme med følgende påstand: Dersom det er slik at læreryrket som det eneste i samfunnet, skal underlegges et system der lærerne bedømmes av sine brukere, og at de som scorer for lavt blir ansett som uskikket, da må dette bero på at læreryrket anses som samfunnets viktigste jobb. I så fall må dette gjenspeiles i lærernes lønnsnivå, noe som vi ser ikke er tilfelle i dag.
2 kommentarer:
Jeg liker tankegangen din!
Enig :-) :-)
Legg inn en kommentar