Det er i blant diskusjon om hvor inngående kompetanse en leder bør ha om det arbeidet som utføres ved virksomheten. I store bedrifter (f.eks NSB) er det opplagt at de inngående detaljkunnskapene er fordelt hos en rekke "underledere". I mindre bedrifter (f.eks en skole) er behovet gjerne annerledes. I hvertfall blir rektor ofte møtt med forventninger om å besitte kunnskaper helt ned til den minste detalj. Og det er forståelig, alle ønsker å bli "sett" av sin leder, og gjerne kunne ta opp alle ting med han/henne.
Men det behøver ikke å være slik. I så fall er det da viktig at lederen har "teft" og forståelse på satsinger/strategier som kan lede virksomheten mot målene og utvikling. Her vil jeg dele med deg en historie som viser hvordan en rektor uten dypere innsikt/kompetanse innen IKT, likevel sørget for at skolen fikk stor suksess nettopp på dette området. Jeg jobbet som inspektør på Åskollen skole i Drammen. Rektor var ikke mange årene fra pensjonistalderen, og hennes IKT-bruk var vel som for de fleste andre i den alderen for ca 8-10 år siden. Men hun var flink å lytte til sine ansatte som hadde tanker om utvikling innen IKT-bruk i skolen. Hun valgte derfor å satse på de riktige ressurspersonene i personalet, og bisto dem og tillrettela slik at de fikk rom til å utvikle et konsept for IKT-bruk for undervisning samt kommunikasjon med hjemmene.
Resultatet ble at Åskollen skole i 2003/2004 ble utnevnt til "Bonusskole" (dvs. stor ære, diplom og kr. 50.000,-). Allerede året etter ble skolen utnevnt til "Demonstrasjonsskole" for to år. Sistnevnte er vel den høyeste tillit en norsk skole kan bli tildelt. Det fulgte med 1 million kroner som skulle brukes for å tilrettelegge for at andre skoler skulle kunne besøke oss og lære av vår praksis. (Åskollen skole er for sin IKT-bruk nevnt spesielt i St.meld. nr. 30 (2004-2005) Kultur for læring). I dag jobber svært mange skoler på samme måte.
3 kommentarer:
Godt skrevet :-)
Tenk om vi alle var modige nok til å tenke slik. Stole på at andre ser noe vi selv ikke nødvendigvis ser, innehar en kompetanse vi ikke har og våger å satse på det.
PS! Nå er skolen blitt så stor at dette rommet brukes som klasserom. =o)
så fantastisk
\
Legg inn en kommentar